Banjir bersih najis Sungai Langat

Banjir bersih najis Sungai Langat



PEKAN Batu 14, Hulu Langat ditenggelami air ekoran banjir kilat Rabu lalu. 



HUJAN lebat menyebabkan air sungai menjadi keruh.  



OPERASI menyelamat mangsa banjir di Hulu Langat pada malam Rabu lalu dilakukan selepas air sungai melimpah memasuki rumah. 




SUNGAI Langat, sungai kedua terpenting di Selangor melimpah melepasi tebing selepas hujan lebat luar biasa melanda ibu kota Rabu lalu. 

Hujan itu membawa air deras dari hulu sungai yang berbukit-bukau. Ia bukan sahaja menambah warna perang airnya, malah menenggelamkan beberapa buah kampung. 

Antara yang terjejas teruk ialah penempatan pinggir sungai di Batu 14 dan Batu 18, Hulu Langat. Ini termasuk Kampung Sungai Semungkis, Kampung Serai dan Kampung Nanding. 

Air yang naik sehingga mencapai paras dua meter itu memaksa lebih 1,350 penduduk meninggalkan kediaman masing-masing dan berlindung di pusat pemindahan banjir. 

Meskipun banjir itu sudah pulih, episod kedukaan penduduk belum berakhir. 

Disifatkan sebagai banjir kilat terburuk direkodkan berlaku di kawasan Hulu Langat selepas banjir besar pada tahun 1971, kebanyakan penduduk mengakui ia terjadi terlalu pantas. Mereka hanya mampu menyelamatkan diri dan ahli keluarga.

Bencana yang mengakibatkan kerugian bernilai jutaan ringgit itu menyaksikan kebanyakan mangsa meninggalkan rumah sehelai sepinggang. 

Malah, berpuluh-puluh kenderaan yang dialihkan ke kawasan lebih tinggi turut ditenggelami air.

Seorang penduduk, Rozlino Idris, 50, berkata, sepanjang 20 tahun dia menetap di Hulu Langat, itulah banjir kilat paling buruk yang pernah dialaminya. 


Keruh

"Kawasan di sini memang sering banjir tetapi biasanya air cuma naik ke paras lutut.

"Kalau banjir seperti itu, kami masih sempat memunggah barang-barang ke tempat yang lebih tinggi dan menyelamatkan dokumen penting. Tetapi kali ini banjir yang datang luar biasa.

"Air naik secara mendadak. Kami tidak sempat berkemas seperti biasa.

"Malah, ketika kami sekeluarga hendak keluar menyelamatkan diri, pintu rumah kami pecah disebabkan tekanan air yang terlalu deras," katanya.

Di sebalik kisah hujan lebat, banjir kilat dan kediaman berselut lumpur, Sungai Langat sebenarnya turut menerima impak yang tidak kurang hebatnya.

Sungai yang mengalir dari Gunung Nuang di daerah Hulu Langat hingga ke Selat Melaka di Kuala Langat itu terpaksa menerima kemasukan air berlumpur dari anak-anak sungai yang mencetuskan kekeruhan melampau.

Bukan itu sahaja, sungai sepanjang 120 kilometer itu menjadi tempat longgokan bermacam jenis sampah yang datangnya daripada pokok-pokok tumbang dan limpahan tangki kumbahan. Bahkan apa yang disapu dek air banjir akan memasuki sungai tersebut.

Pencemaran yang melanda Sungai Langat ini bukan perkara yang boleh dianggap remeh memandangkan ia adalah sumber bekalan air minunan utama kepada sejuta pengguna di Hulu Langat, Kuala Lumpur, Putrajaya dan sebahagian daerah Petaling.


Air sungai ini akan dialirkan ke tiga loji rawatan air iaitu Loji Sungai Langat, Loji Batu 11 Cheras dan Loji Bukit Tampoi.

Ia kemudian dirawat oleh operator rawatan air iaitu Puncak Niaga mengikut piawaian yang ditetapkan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Selepas itu, barulah air terawat diagih-agihkan kepada pengguna melalui Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas).

Ekoran banjir kilat baru-baru ini, Sungai Langat mengalami kekeruhan sebanyak 7,000 hingga 9,000 unit kekeruhan nephelometric (NTU) sedangkan nilai maksimum yang mampu dirawat loji rawatan air hanya 1,000 NTU.

Najis

Keadaan air yang tercemar ini memaksa pihak pengendali menutup loji rawatan. Ini bermaksud air tersebut tidak boleh diterima untuk dirawat dan loji terpaksa mengurangkan pengeluaran air terawat kepada 60 peratus sahaja.

Menurut Pengarah Eksekutif Bahagian Hal Ehwal Korporat Syabas, Abdul Halem Mat Som, setiap loji kini berdepan dengan pengeluaran air yang melebihi reka bentuknya.

"Beberapa tahun kebelakangan ini, disebabkan proses modenisasi dan pembangunan yang pesat terutamanya di Balakong dan Kajang, loji-loji terpaksa mengeluarkan 468 juta liter air sehari walaupun kapasiti maksimumnya adalah 386 juta liter sahaja.


"Itu pun bekalan tidak mencukupi. Kos menukar sistem rawatan kepada skala lebih besar menelan belanja yang sangat tinggi dan ia akan membebankan pengguna," ujarnya.

Hari ini, keadaan di Sungai Langat semakin tenat. Pencemaran semakin banyak direkodkan, bukan sahaja kerana kekeruhan akibat hujan lebat tetapi pencemaran yang berpunca daripada sikap manusia.

"Loji Batu 11 Cheras dan Loji Sungai Langat adalah loji yang sering ditutup akibat pencemaran amonia atau najis dari kediaman dan tumpahan diesel daripada sektor industri.

"Jika keadaan ini berterusan, gangguan bekalan air tidak dapat dielakkan.

"Justeru, kita bertanggungjawab untuk memastikan setiap sungai bersih kerana ia adalah sumber minuman kita," ujar Halem. (Kosmo, Ahad)
Share:

1 comment:

  1. Semoga mereka yang terlibat dalam banjir kilat di Hulu Langat tu tabah dengan ujian Allah ini.

    ReplyDelete

Definition List

Definition list
Consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Lorem ipsum dolor sit amet
Consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Pages

Recent Posts