Jatuh talak jika dilafaz

Jatuh talak jika dilafaz

Artikel ini disalin kembali daripada ruangan Fikrah Dr. Salam (Dr.Abdul Salam Muhammad Shukri jawab)  di  Harian Metro.

SAYA sering bertengkar dengan suami kerana masalah cemburunya terhadap saya dengan bekas kekasih sebelum ini.

Kini saya sedang mengandung lima bulan anak sulung kami. Suami tidak memberi peluang langsung kepada saya dan bekas kekasih walaupun kami hanya berhubungan sebagai kawan.



Dia bertaklik jika saya masih berhubung dengan lelaki itu, akan jatuh talak terhadap saya.

Malah jika timbul masalah kecil pun dia tetap berkata akan melepaskan saya selepas melahirkan anak nanti. Perkara itu membuatkan saya bingung memikirkan apakah nasib selepas melahirkan anak kelak.


Adakah jatuh talak jika suami berkata sedemikian selepas saya bersalin nanti?

HALEEDA,
Selangor




BERDASARKAN pemahaman saya, suami puan menyatakan hasrat untuk menceraikan puan selepas bersalin.

Bagaimanapun, talak tidak jatuh selagi suami tidak melafazkannya selepas itu.
Anda perlu banyak memohon doa kepada Allah supaya rumah tangga kekal dan tidak akan berlaku perceraian.

Cuba selesaikan masalah utama anda iaitu perasaan cemburu suami kepada bekas teman lama. Berjanji dengan suami untuk tidak lagi berhubung dengan bekas kekasih anda itu.

Berilah kasih sayang sepenuhnya buat suami dan anak yang bakal dilahirkan itu nanti.
Share:

No comments:

Post a Comment

Definition List

Definition list
Consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Lorem ipsum dolor sit amet
Consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Pages

Recent Posts