SAJ jamin bekalan air tetap bersih

SAJ jamin bekalan air tetap bersih

 Penapis Air Murah

Air Mineral Infaq

Dapatkan Penapis Air Halal, Berkualiti tinggi, pada harga mampu milik. RM598 sahaja, klik di sini untuk info lanjut. Atau hubungi hotline SRM, 019 770 3029


SAJ jamin bekalan air tetap bersih
Artikel ini disalin daripada akhbar Sinar Harian Edisi Johor. Seperti yang dilaporkan oleh Wartawan Sinar Harian pada13 Mac 2012


YONG PENG – Syarikat Air Johor (SAJ) menyangkal tuduhan sesetengah pihak dengan mengatakan air yang dibekalkan kepada pengguna tercemar teruk, akibat pencerobohan dekat Empangan Bekok oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Ketua Jabatan Komunikasi Korporatnya, Jamaluddin Jamil berkata, pihaknya tidak akan sesekali membekalkan air kepada pengguna jika ianya tercemar dan tidak dirawat kerana ia melanggar Piawaian Kualiti Air Minum Kebangsaan.

“Selain perlu mengikuti piawaian terbabit, pihak SAJ juga perlu mematuhi had yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) termasuk kualiti air. 

Pihak SAJ sebenarnya tidak boleh sesekali gagal mengikut piawaian dan juga had yang telah ditetapkan, seperti sentiasa menjalankan ujian setiap dua jam ke atas parameter-parameter bakteriologikal, fizikal dan kimia, sebelum pembekalan air dilakukan kepada pengguna.

 Contohnya air di Sungai Sembrong, dahulunya pihak SAJ menggunakannya sebagai sumber bekalan air kepada warga Batu Pahat, tetapi setelah didapati tercemar, ia tidak lagi menjadi sumber bekalan air,” katanya kepada Sinar Harian dalam satu sidang media khas berkaitan pencerobohan kawasan Empangan Bekok, semalam.


Turut hadir, Ahli Parlimen Ayer Hitam, Dr Ir Wee Ka Siong.
Menurut Jamaluddin, pencerobohan berkenaan perlu dibanteras segera kerana jika dibiarkan, ia memberi kesan yang teruk sehingga 10 hingga 12 tahun akan datang.

Katanya, buat masa ini pihaknya mengesan sedikit pencemaran dan ianya dapat diatasi, namun sekiranya berterusan berlaku tanpa henti, dikhuatiri kandungan racun semakin meningkat sehingga menyebabkan air dalam empangan itu akan tercemar keseluruhannya.

“Setakat ini air masih lagi selamat, namun jika pencerobohan dibiarkan, ia akan memberikan kesan yang mendalam pada masa yang akan datang dan ia sebenarnya akan jadi serius ketika itu. 

Pihak SAJ akan dapat mengesan setiap apa juga aktiviti pencerobohan berdasarkan kandungan air yang dirawat, sebagaimana tiga minggu lalu, kandungan bahan asing dalam air dapat dikesan. 

Kami mempunyai data tertentu berkaitan pencemaran dan juga pencerobohan kerana sebelum dirawat, ia menunjukkan kadar tindak balas kimia terhadap air yang diambil,” katanya.
Air dari Empangan Bekok membekalkan kepada lebih 500,000 penduduk di sekitar Yong Peng dan Batu Pahat.
Share:

No comments:

Post a Comment

Definition List

Definition list
Consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Lorem ipsum dolor sit amet
Consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Pages

Recent Posts